LNKC pasūtītie pētījumi:

Kultūrizglītības jomai nozīmīgi pētījumi un dokumenti:

Portusantu harta ir stratēģisks dokuments, kas izstrādāts Eiropas Savienības Padomes prezidentvalsts Portugāles iniciatīvā un prezentēts Portusantu konferencē 2021. gada 25. aprīlī. Tās mērķis ir veicināt demokrātijas kultūru Eiropā, uzsverot kultūras nozīmi demokrātijas stiprināšanā un iedzīvotāju līdzdalības veicināšanā.

Dokumentā izklāstīti principi un ieteikumi politikas veidotājiem, kultūras un izglītības organizācijām, kā arī sabiedrībai kopumā, lai attīstītu iekļaujošāku un daudzveidīgāku kultūras politiku. Harta analizē divus kultūras modeļus – kultūras demokratizāciju un kultūras demokrātiju, uzsverot nepieciešamību pāriet no pasīvas kultūras patēriņa pieejas uz aktīvu līdzdalību un koprades procesiem.

Svarīga dokumenta daļa ir kultūras pilsoniskuma koncepcija, kas ietver kultūras tiesību un pienākumu īstenošanu, kā arī digitālās vides un izglītības lomu kultūras pieejamības paplašināšanā. Hartā izklāstīti konkrēti ieteikumi, kā stiprināt kultūras demokrātiju, uzlabot kultūras institūciju pieejamību, kā arī veicināt sabiedrības iesaisti kultūras un izglītības politikas veidošanā.


"Tell Those in Charge" (“Stāstiet tiem, kas ir atbildīgi”, Portugāle, 2024) ir ziņojums, kas veidots, lai apkopotu Eiropas jauniešu viedokļus par kultūru un tās nozīmi. Ziņojums tapis kā papildinājums Porto Santo hartai un apkopo 23 atsevišķu pētījumu rezultātus no 10 Eiropas valstu jauniešu viedokļus par kultūru, tās nozīmi, un šķēršļiem, kas ietekmē viņu iesaisti.

No Latvijas pētījumā piedalījās Mākslu izglītības kompetences centru “Nacionālā Mākslu vidusskola” un “Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola” audzēkņi.

Ziņojumā tiek analizētas sociālekonomiskās un politiskās barjeras, kas ierobežo jauniešu piekļuvi kultūrai, kā arī izvirzītas konkrētas rekomendācijas kultūras demokrātijas stiprināšanai. Jaunieši pauž vēlmi būt aktīviem kultūras veidotājiem un aicina veidot iekļaujošāku un pieejamāku kultūras vidi, kas ņem vērā viņu “balsi” un vajadzības.


UNESCO ietvardokuments par kultūras un mākslas izglītību

Dokuments izstrādāts, lai veicinātu kultūras un mākslas nozīmes integrāciju izglītības sistēmās visā pasaulē. Tā galvenais mērķis ir nodrošināt piekļuvi kvalitatīvai un iekļaujošai kultūras un mākslas izglītībai, uzsverot tās nozīmi ilgtspējīgā attīstībā, globālajā pilsonībā un sociālajā kohēzijā. Ietvardokuments definē kultūras un mākslas izglītību kā neatņemamu cilvēka attīstības un mācīšanās sastāvdaļu, uzsverot tās lomu kritiskās domāšanas, radošuma un sociālās atbildības veicināšanā. Tajā noteikti stratēģiskie mērķi, piemēram, iekļaujošas un taisnīgas izglītības nodrošināšana, kultūras daudzveidības veicināšana un starpdisciplināras pieejas attīstība.

Tas apstiprināts 2024. gada 15. februārī Pasaules konferencē par kultūras un mākslas izglītību, Abū Dabī, Apvienotajos Arābu Emirātos.