No 20. līdz 22. novembrim Edinburgā, Skotijā, norisinājās Eiropas politikas veidotāju, ierēdņu un akadēmiķu, kas darbojas kultūras un mākslas izglītības jomā, neformālā tīkla "ACEnet" sanāksme. Tās dalībnieki no 16 valstīm pievērsās tikšanās galvenajam jautājumam – kā mākslas izglītība var veicināt mieru un ilgtspējību, atsaucoties uz 2024. gadā pieņemto UNESCO ietvardokumentu par kultūras un mākslas izglītības lomu sabiedrībā (UNESCO Framework for Culture and Arts Education).
Latvijas Nacionālo kultūras centru (LNKC) pasākumā pārstāvēja Kultūrizglītības nodaļas mākslas izglītības eksperte Ilze Kupča, vecākā referente Baiba Beinaroviča un LNKC kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” eksperte Sabīne Ozola, novērtējot iespēju skatīt kultūras un mākslas izglītību plašākā kontekstā, ņemot vērā globālās tendences, ģeopolitisko situāciju un Eiropas valstu konteksta atšķirības.
20. novembris, 1. diena
Sanāksmes ievaddaļā Edinburgas pilsētas domes telpās starpvalstu grupās tika pārrunāta pašreizējā valstu situācija, mācību programmu moduļi, kā arī tajos ietvertie miera un ilgtspējas aspekti, mākslas izglītības loma izglītības vidē kopumā; pedagogu trūkums un nepieciešamība celt pedagogu kompetenci kultūrizglītībā, kā arī skolēnu līdzdalības aspekti. Darba seminārā tika pētīts, kā sabiedrība reaģē uz klimata pārmaiņām un vidi, un apspriesti veidi, kā integrēt ar klimatu saistītus pasākumus mākslas izglītībā un veicināt vides ilgtspējību.
Dienas noslēgumā Somijas Bērnu kultūras centru asociācijas izpilddirektors iepazīstināja ar Somijā izstrādāto pieejamības “luksofora rīku”, kas ir palīgs hobiju organizatoriem, tostarp mākslas organizācijām, to pieejamības un piekļūstamības novērtēšanā un attīstīšanā.
21. novembris, 2. diena
Nākamajā dienā dalībnieki tika iepazīstināti gan ar valsts aģentūras “Radošā Skotija” (Creative Scotland) biroja atrašanās vietu, gan tā galvenajiem darbības virzieniem un saistību ar ilgtspējas aspektiem. Savukārt Portugāles Nacionālā mākslas plāna komisāra vietniece iepazīstināja ar jauniešu pētījuma, kas tika veikts Porto Santo hartas papildināšanas laikā, rezultātiem. Pētījumā piedalījās arī jaunieši no Latvijas.
“ACEnet” tīkla iekšējā sanāksmē Francijas, Beļģijas un Latvijas pārstāvji dalījās ar labajiem prakses piemēriem kultūras un mākslas izglītībā savā valstī. Latvijas pārstāvji prezentācijā vēstīja par izglītības un miera tēmu, demonstrējot piemērus no Latvijas profesionālās ievirzes izglītības iestāžu iniciatīvām saistībā ar Krievijas pilna mēroga iebrukumu Ukrainā, palīdzības pasākumiem ukraiņiem, koncertiem un izstādēm vairākās Latvijas mūzikas un mākslas skolās, kā arī par Mākslu izglītības kompetences centra “Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola” dalību ilgtspējas projektā, kurā seno amatu pratēji nodod savas amata prasmes jauniešiem.
Savukārt Sabīne Ozola akcentēja kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” nozīmīgo ieguldījumu izglītības vidē Latvijā, nodrošinot skolēniem valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes.
Noslēgumā tika pārrunāts arī UNESCO ietvardokuments, tā loma “ACEnet tīkla” darbībā.
22. novembris, 3. diena
Sanāksmes noslēgumā tika izvērtēts paveiktais un iezīmētas nākotnes darbības, kā arī pārvēlēta “ACEnet tīkla” vadība, ko nākamajos divos gados uzņemsies Beļģijas pārstāvji. Pasākuma norišu programmā bija iekļauts arī dažādu kultūras un izglītības institūciju apmeklējums un Edinburgas UNESCO pasaules mantojuma iepazīšana pilsētvidē.
Dalība “ACEnet” tīkla sanāksmē LNKC pārstāvjiem bija īpaši nozīmīga, jo ļāva satikt sadarbības partnerus no visas Eiropas, kas īsteno līdzīgas mākslas jomas izglītības aktivitātes un arī līdzīgas iniciatīvas kultūrizglītības programmai "Latvijas skolas soma". Īpaši veiksmīga izvērtās komunikācija ar Lietuvas “Kultūras pases” administrētājiem, vienojoties par turpmāku sadarbību.