Lai kas būtu aiz loga un termometrā, lielākajai daļai Latvijas skolēnu mācību gads noslēdzies un vismaz teorētiski tas nozīmē, ka sākas vasara. Kopā esam paveikuši kārtējo dzīves un mācīšanās ceļa posmu, tāpēc sakām lielu paldies ikvienam, kurš arī šajā mācību gadā kopīgi ar skolēniem pieredzēja, izzināja un izbaudīja Latvijas kultūras un mākslas norises.
Pēc katra mācību semestra programmas “Latvijas skolas soma” komanda apkopo informāciju par to, kādas kultūras norises bijušas vispieprasītākās, vai katram no skolēniem bijusi iespēja pieredzēt vismaz vienu izrādi, koncertu, filmu vai citu kultūras izpausmi, cik efektīvi skolās izmantots valsts piešķirtais finansējums.
Vienlaikus emocionāli daudz trāpīgāk programmas ietekmi parāda publikācijas sociālajos tīklos, skolu mājaslapās un citos plašsaziņas līdzekļos, jo tur atklājas skolēnu viedokļi un prieka vai pārdomu pilnās sejas izteiksmes fotogrāfijās. Ar gandarījumu vērojam, ka publikāciju kļūst aizvien vairāk, un par tām priecājas arī programmā iesaistītie mākslinieki, mūziķi un citi radošie profesionāļi. Ir svarīgi saņemt vairāk par aplausiem; argumentēts vai prieka pārpilns paldies ir tā degviela, kas darbina māksliniekus un kas tik ļoti pietrūka pandēmijas radīto ierobežojumu laikā.
Vasara ir lielisks laiks, lai vecāki turpinātu kultūras iepazīšanu kopā ar bērniem. Iniciatori un ceļveži var būt arī viņi – ja pajautāsiet, vai mācību gada laikā skolēni pieredzējuši kaut ko tādu, ko gribētu ieteikt vecākiem. Ai, kā tas izmaina sarunas dinamiku!
Taču esiet gatavi nopietni uzklausīt un ieteikumus ņemt vērā; ja tā, tad, iespējams, nokļūsiet muzejā, kurā sen vai vispār neesat bijuši, vai uzzināsiet par izrādēm, mūziķiem vai jauna veida kultūras norisēm, kas jums līdz šim nebija zināmas. Iespējams arī, ka atradīsiet saskarsmes punktus – “jā, es arī skolas gados biju aizrāvusies ar Ojāra Vācieša dzeju” vai atšķirīgas pieredzes – “mums gan par Veidenbaumu mācīja pavisam citādāk”.
Lai iepazītu kultūru, var arī brīnišķīgi spēlēties.
Kopā ar jaunākajiem bērniem var pagatavot kartītes ar dažādu kultūras nozaru nosaukumiem, kas var kalpot kā kārtis – izvelkam, ko šodien pētīsim, kur dosimies nedēļas nogalē vai atvaļinājumā utt. Ja mūzika, teātris, deja, cirks, literatūra, vizuālā māksla un kino liksies pazīstami, tad arhitektūra, dizains, (materiālais un nemateriālais) kultūras mantojums un grāmatniecība var būt mazāk pazīstamas kultūras nozares. Te nu labs brīdis paraudzīties apkārt dzīvoklī un uz ielas – tepat vien jau ir gan dizains, gan arhitektūra, gan daudz kas cits – jāpadara vien acis redzīgākas.
Izzinošs process ir jau kartīšu gatavošana, piemeklējot atbilstošus attēlus un nostiprinot izpratni par to, ka kultūra ir mums visapkārt. Savukārt kopīgi pieredzēto var apkopot “Ģimenes kultūras dienasgrāmatā”, ierakstot, aprakstot, ilustrējot kultūras notikumu skaistā piezīmju burtnīcā, veidojot scrapbook tipa piemiņas albūmu vai izmantojot digitālās iespējas, kur visas iespējas izpausties pusaudžiem un gandrīz-pieaugušajiem. Svarīgākais jau tas, lai atceramies paši un ierādām bērniem, cik daudz skaistu mirkļu, interesantu zināšanu, ierosmju sarunām un pārdomām sniedz mums apkārt esošās kultūras pieredzēšana.
Ar šo kultūras piedāvājumu izlasi vēlamies atgādināt mums pašiem, pieaugušajiem, ka vasaras atpūta nav tikai dīka vaļošanās. Jebkura vecuma cilvēka vēlme izzināt, uzzināt, izmēģināt un darīt netiek izslēgta līdz ar liecības vai diploma saņemšanu vai oficiālo darba stundu beigšanos.
Ir labi un pareizi jebkad domāt par darbu, ja šīs domas pie mums atnāk; arī lasīt, doties uz kultūras norisēm un plānot rudenī darāmo, izzināt dzīvi un sevi, raugoties pasaules daudzveidīgajos atspulgos. No tāda aspekta programmas “Latvijas skolas soma” komanda veidojusi šo īso ieskatu bagātīgajā vasaras kultūras dzīvē – lai tur būtu kaut kas, ko izpētīt brīvlaikā, piemēram, Rīgas Fotogrāfijas biennāles ietvaros notiekošā izstāde “Ekrāna ēra III: Klusā daba”, uz kuru jāpaspēj līdz 12. jūnijam; kaut kas, ko mierīgi izbaudīt, lai rudenī atgrieztos kopā ar skolēniem, piemēram, izstāde “PURVĪTIS” Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā; kaut kas, ko ieplānot aicināšanai uz skolu vai skatīšanai attālināti, piemēram, teātra apvienības “Kvadrifrons” digitālā izrāde “TAG: Tu attapsies gandarīts”, kurā tik eleganti parāda dzīves uzdoto jautājumu pareizo atbilžu zinātājus, kuri veikli samulsina klausītāju, toties lieliski prot sevi pārdot.
Tas viss kopā izklausās pēc darbīgas vasaras, kurā ņipri augs jauna pieredze, jaunas emocijas, jaunas zināšanas, kas noderēs ne tikai skolas, bet vēl vairāk dzīves uzdevumus risinot.
Mūsdienu pasaulē noderīgi atcerēties Londonas Universitātes Izglītības institūta profesora Pītera Mosa domu par eksperimentālismu kā kaut kā jauna radīšanu, vai nu tā būtu jauna doma, zināšanas, pakalpojums vai taustāms produkts. Tam nepieciešama vēlme atklāt, radīt, domāt atšķirīgi, iztēloties un izmēģināt jaunus ceļus ideju īstenošanai; iet ārpus esošā, nebūt saistītam ar esošo, pazīstamo, iepriekšnoteikto, normām. Viņaprāt, eksperimentālisms ir dzīves un attiecību veids ar atvērtiem risinājumiem (izvairoties no noslēgtības), ar atvērtu prātu (paverot iespējas negaidītajam) un ar atvērtu sirdi (atzīstot un novērtējot atšķirības). Tādai atmosfērai vajadzētu valdīt skolā, un tieši kultūras pieredze var palīdzēt sadūšoties un, kā bērni saka, “darīt tā, kā mēs vēl nezinām”. Lai skaista, darbīga un prieka pilna vasara, izzinot, atklājot, radot un baudot kultūru un dzīvi!
Programmas komandas vārdā,
Aija Tūna, Dr. paed.,
programmas “Latvijas skolas soma” vadītāja
Visas kultūras norišu izlases (pdf) pieejamas šeit.
Informācija par programmā iekļautajām kultūras norisēm atrodama:
- Kultūras ministrijas publiskotajos resursos "Kultūras norises bērniem un jauniešiem"
- LNKC vietnes programmas "Latvijas skolas soma" sadaļā "Skolu pieredze un aktualitātes"
- Programmas "Latvijas skolas soma" lapā vietnēs "Facebook" un "Instagram"
Saziņai:
E-pasts: pasts@latvijasskolassoma.lv
#LatvijasSkolasSoma #SkolasSoma